Dansföreställning

Tyst besvärjelse - Nathalie Ruiz tolkar Ingolf Kaiser i dansföreställning på Uppsala konstmuseum under våren 2019. Öppet genrep fredag 22 februari 15.00. Första dansföreställningen 23 februari 14.00. Fri entré.

Koreografen och dansaren Nathalie Ruiz har fördjupat sig i Ingolf Kaisers konstnärskap och skapat en egen koreografi och soloföreställning Tyst besvärjelse. Tre lördagar under våren kommer hon att ge dansföreställningen i Ingolf Kaisers utställning Vagn för flyende på Uppsala konstmuseum med start 23 februari.

Nathalie Ruiz är uppvuxen Provence med föräldrar som flydde till Frankrike under Algerietkriget 1962. Hon har varit verksam internationellt i mer än 35 år och kom till Sverige och Cullbergbaletten 1988 som solist under Mats Eks ledning. Dansföreställningen arrangeras i samarbete mellan Uppsala konstmuseum och Region Uppsala, kulturenheten.

Dansföreställning: Tyst besvärjelse - Nathalie Ruiz tolkar Ingolf Kaiser
En koreografisk resa in i Ingolf Kaisers existentiella rum.
Ett kroppsligt möte med konstverken i utställningen - Vagn för flyende, Persona och Staden samt rummets arkitektur.
 Musik: Kjell Nordeson.
Datum: 23 februari, 23 mars, 6 april
Tid: 14.00-14.30
23 februari danssamtal 14.40-15.10.

Dansverket Tyst besvärjelse utgår från tre konstverk av Ingolf Kaiser, Vagn för flyende, Staden och Persona. Kontrast och svärta, samt det avskalade och enkla återfinns i dansföreställningen som en nerv. Skapandet i sig kan ses som en tyst besvärjelse, det finns både en viljeriktning och något tvångsmässigt i det. En drömsk, och oroande tanke får form - en tyst besvärjelse.

- Jag kände direkt en stark identifikation, en igenkännbar känsla och förståelse bortom orden med Ingolf Kaisers konstnärskap. Jag tror vi delar känslan av rotlöshet, ensamhet och ständigt sökande att hitta ”hem”. Att möta och närma mig detta konstnärskap är en uppmuntrande och utmanande resa. Som koreograf fascineras jag av skapandeprocessen. Jag har själv ett material som är mycket nära mig - min kropp. Som skulptör skapar du något fysiskt, utanför kroppen. Att förverkliga drömmens eteriska material till något så konkret och starkt som en skulptur är något jag har tagit fasta på, berättar Nathalie Ruiz

Ingolf Kaiser (f 1936) har varit verksam i Uppsala som skulptör och målare under större delen av sitt liv. Uppväxten i Tyskland under andra världskriget skapade en minnesbank av drömmar och scener som bearbetats i konstnärskapet.

Under sin karriär som dansare har Nathalie Ruiz samarbetat med flertalet av de stora koreograferna som Martha Graham, Twyla Tharp och Karine Saporta. Som etablerad dansare kom hon till Sverige och Cullbergbaletten och har länge samarbetat med Mats Ek samt flera andra av de mest betydande koreograferna i vår tid. Ruiz har arbetat med koreografer som bl a Jiri Kylian, Per Jonsson, Kenneth Kvarnström, Örjan Andersson, Helena Franzen, Efva Lilja, Birgitta Egerbladh, Cristina Caprioli med flera. Sedan 1992 är hon också verksam som koreograf och har koreograferat i många olika konstnärliga sammanhang, för teater, opera eller konst samt för SVT med till exempel dansproduktionen Désiré. Numera är hon bosatt i Torup i Halland

8 februari 2019