Tamar Ettun

The Yellow Who Wants
12 maj – 21 augusti 2016

Tamar Ettun - The Yellow Who Wants, utställningsbild från Uppsala konstmuseum. Foto Q Image
Tamar Ettun, The Yellow Who Wants. Bild från utställningen på Uppsala konstmuseum. Foto Q Image.

Vernissage torsdag 12 maj 18.30–20.00
Invigning 18.30
Daniel Werkmäster, museichef, hälsar välkommen. Rebecka Wigh Abrahamsson, curator, samtalar med konstnären Tamar Ettun om utställningen och hennes konstnärskap.

17.00–18.00 Botaniska trädgården
Tamar Ettun & The Moving Company med gäster
A Mauve Bird with Yellow Teeth Red Feathers Green Feet and a Rose Belly. Part: Yellow. Medverkande: The Moving Company: Rebecca Pristop, Laura Bernstein. Svenska dansare: Maria Sermpou, Catarina Zarazua, Jessica Rosin, Anna Hjärpe, Emelie Englund, Danielle de Vries. Kostymdesign: Ella Dagan.

Uppsala konstmuseum presenterar för första gången i Sverige konstnären Tamar Ettun, internationellt etablerad och baserad i New York med ursprung från Israel. Ettuns verksamhet sträcker sig över skulptur, performance och video. I utställningen The Yellow Who Wants gestaltas vardagliga ritualer, upplevelser av färg och kroppslig närvaro som i sin tur visar hur olika känslotillstånd kan spegla större politiska skeenden. Ettun medverkar även i Revolve Performance Art Days. I samband med vernissagen framförs performanceverket A Mauve Bird with Yellow Teeth Red Feathers Green Feet and a Rose Belly. Part: Yellow i Botaniska trädgården tillsammans med dansgruppen The Moving Company och sverigebaserade dansare. Ettun är inbjuden av Iaspis, Konstnärsnämnden, som Artist in Residence i Stockholm under perioden maj – juli.

Tamar Ettuns konst appellerar till kroppsliga erfarenheter; texturer, dofter, färger, tyngd och lätthet sammanfogas i ett mångdisciplinärt uttryck. Konstnärskapet spänner över luftburna skulpturer – (inflatables) i starka färger, assemblage av objet trouvé och kroppsliga gipsavgutningar. Genom kollektiva processer och samarbetet med dansgruppen The Moving Company som hon grundade 2013 låter Ettun personliga minnen och upplevda känslor ligga till grund för ett utforskande arbete i performanceföreställningar och videokonst, där en del leder till en annan i en organisk process.

År 2015 påbörjades projektet A Mauve Bird with Yellow Teeth Red Feathers Green Feet and a Rose Belly – en tetralogi som kommer att pågå till 2018. Utgångspunkt är en samling korta texter av minnesfragment från uppväxtåren i Jerusalem, som kodats med färger och årstider. Den första delen – blå – presenterades som en performance på Watermill Center som så småningom tog formen av en video och visades i en utställning på Fridman Gallery i New York. Den andra delen gul som tillsammans med begär och livsdriften undersöks utifrån Erosbegreppet, hade premiär som performance i Bryant Park i april 2016 och är även temat i Uppsala.

Tamar Ettun (b.1982, Jerusalem) är skulptör och performancekonstnär baserad i Brooklyn. Hon är grundaren och konstnärligledare för The Moving Company. Ettun har en masterexamen från Yale University 2010 och mottog ”the Alice English Kimball Fellowship”. Hon studerade vid The Cooper Union 2007, och har kandidatexamen från Bezalel Academy i Jerusalem. Hennes många utställningar och performanceuppdrag har genomförts på: The Watermill Center, Vanity Projects, e-flux, Transformer, Fridman Gallery, NADA New York, Madison Square Park, Braverman Gallery, Indianapolis Museum of Art, Andrea Meislin Gallery, PERFORMA 11, PERFORMA 09. Ettun har mottagit pris och stipendier av många organisationer som Franklin Furnace, Iaspis, The Pollock Krasner, Fountainhead Residency, The Watermill Center, MacDowell Fellowship, Abrons Arts Center, The Lower Manhattan Cultural Council, Art Production Fund, Socrates Sculpture Park, Artis, RECESS och Triangle Arts Association.

En katalog publiceras i anslutning till utställningen. Rebecka Wigh Abrahamsson, curator, behandlar Ettuns konstnärskap utifrån den brittiska kulturteoretikern Sara Ahmeds teorier i The Cultural Politics of Emotion. Filosofen och litteraturvetaren Ulrika Carlsson bidrar med en text om Eros. Carlsson disputerade 2013 på Yale University med avhandlingen Kierkegaard and Philosophical Eros. Hon är ”Visiting scholar” vid Tel Aviv University. Grafisk form Eva Björkman.

KATALOG ONLINE

I samarbete med Iaspis, Konstnärsnämndens internationella program för bild- och formkonstnärer. Tamar Ettun representeras av Fridman Gallery, New York, www.fridmangallery.com.
Tack till Franklin Furnace. Med stöd av Artis Grant program.

http://www.artiscontemporary.org
www.tamarettun.com
http://themoving.co




12 maj 2016