Samling i förvandling - Tema: Grafik

21 oktober 2017 - 4 mars 2018

Ulla-Carin Winter, Monument i glesbygd, Ånäset, 2013
Ulla-Carin Winter, Monument i glesbygd, Ånäset, fotopolymergravyr, 2013. Bildupphovsrätt 2017. Foto Göran Boardy.

Uppsala konstmuseum har under ett par år arbetat med att presentera samlingarna genom olika teman. Denna gång får ett 100-tal verk spegla grafiksamlingen i utställningen Samling i förvandling – Tema: Grafik. 21-29 oktober gästas Samling i förvandling av animationerna Mtindo av Ng’endo Mukii och Walk on a Stick and Cry av Peter Larsson, i samarbete med Uppsala Internationella Kortfilmfestival.

I utställningen visas grafiker ur museets samling  från historiebeskrivande 1600–1700-talsporträttörer till de skickliga Falugrafikerna och Axel Fridell och senare IX-gruppen. Samlingens internationella del innehåller grafik med bland andra den franska konstnären Niki de Saint Phalle, Friedensreich Hundertwassers, Helen Frankenthaler som hörde till The New York School och amerikansk popkonst av Jasper Johns.

I Sverige på 1960- och 70-talen blev redaktionen kring PUSS en gruppering av ung radikal konst med namn som Carl Johan De Geer, Marie-Louise Ekman, Lena Svedberg och Lars Hillersberg, som också bidrar med tryck till utställningen.

Dagens konstnärer fortsätter både att skapa utifrån tradition och att experimentera som Silvia Wieser i triptyken Möte, Ulla-Carin Winter i sina landskapsbilder och Maya Eizin Öijer, där både äldre konsthistoriska referenser möter nutidens populärkultur i hennes verk. I Uppsala konstmuseums samlingar finns ett stort antal grafiska blad från forna DDR som visas i ett urval i utställningen.

Under en vecka visas i samarbete med Uppsala Internationella Kortfilmfestival animationerna Mtindo av Ng’endo Mukii, och Walk on a Stick and Cry (2015) av Peter Larsson, i Samling i förvandling.

Ng’endo Mukii är konstnär och animatör från Kenya, prisbelönt för sina lyhörda filmer om genus och hudfärg. I Mtindo (2016) växlar konstnären koreograferade rörelser med tyger och färgmättade träsnitt i ett kaleidoskopiskt bildflöde. Mtindo är en hyllning till ett samtida Afrika, färg och mönsterprakt i modet, men även rörelse och mystik.

Peter Larsson är konstnär, animatör och grafisk formgivare verksam i Stockholm. Larsson har vunnit priser och fått uppmärksamhet för flera av sina kortfilmer. Walk on a Stick and Cry (2015) är en abstrakt film där ljud, rytm och timing är central. En svart bildruta avlöses av färgexplosioner i psykedeliska mönster. Peter Larssons karaktäristiska och absurda humor är närvarande.

Utställningens program hösten 2017

Torsdag 26/10 18.00­–19.30
Screening och samtal:
Ng’endo Mukii - Yellow Fever, Mtindo, och This Migrant Business. Under ett ”artist in residence” på Grafikens Hus tillverkade konstnären Ng’endo Mukii träsnitt som ingår i filmer. Samtal: Nina Beckmann chef samt Ulrika Flink curator, Grafikens Hus. I samarbete med Uppsala Internationella Kortfilmfestival.

Söndag 29/10 13.00–13.45

Lördag 4/11 14.00
Dansföreställning: Teresia Björk – Etsningar
Plats: I utställningen Samling i förvandling – Tema: Grafik.

Under fem års tid har koreografen och dansaren Teresia Björk arbetat med en trilogi om konstnären Siri Derkert (1888–1973). Etsningar – sista delen i trilogin får premiär på Uppsala konstmuseum. Björk är både koreograf och dansare och samarbetar med livemusikern och kompositören Martin Landqvist.

Efter föreställningen följer ett samtal med Teresia och Martin som leds av Bodil Persson, dansvetare. Dryck och tilltugg.

Arrangör: Uppsala konstmuseum och Kulturenheten, Region Uppsala. Föreställningen är en del i kulturenhetens satsning ”Dans i rörelse” med stöd av Statens kulturråd.

Lördag 11/11 13.00–13.45

Torsdag 16/11 12.00-13.00
Sopplunch: Grafikperspektiv
Intendent Ann-Christine Fogelberg berättar om museets grafiksamling med nedslag i 1600-1700-talsporträttörer över Falugrafikerna till vår samtid. Biljetter: 100 sek, inklusive soppa, bröd, dricka och kaffe. För garanterad plats förboka på konstmuseum(at)uppsala.se eller i museets reception.

Familjelördag-söndag 13.00-15.30
25-26/11 Tryck ett julkort
(i anslutning till Julmarknaden på konstmuseet)
13.00 Familjevisning: Samling i förvandling – Tema: Grafik. 13.30-15.30 Drop-in i verkstan. Vi inspireras av Samling i förvandling – Tema: Grafik som rör oss från 1600-talets kopparstick till samtida experiment. I verkstan gör vi dekorativa tryck.

Lördag 9/12 13.00-13.45

Tisdag 26/12 13.00–13.45
Samling i förvandling – Tema: Grafik

Med reservation för ändringar.

Uppdaterad: