Högaktuella Sara Ekholm Eriksson presenterar utställningen Ängeln & Valen

Den prisade konstnären Sara Ekholm Eriksson, med rötter i den uppländska myllan ställer ut på museet. I installationen Ängeln & Valen, presenteras en serie nya skulpturer i förföriska miljöer där glas blir till smältande is som droppar och bildar pölar. Urtidsdjur i kalksten får liv ur sin långa dvala och änglavingar möter en gråvalskota.

Angeln_ljusare-sida.jpg

Utställningen Ängeln & Valen kan beskrivas som ett sorts mikrokosmos, ett koncentrat av platsens geologiska lager och andliga världar. Den befinner sig i ett spänningsfält mellan två perspektiv på världen – det andliga och det naturvetenskapliga, med klimatförändringarna och förlust av biologisk mångfald som fond.

Sara Ekholm Eriksson skulpterar i kalkstenen, ett material som bildats på havets botten och i sig gestaltar en metamorfos. Fossiler förädlas till opaler och vatten fryser till glas. Avgjutningar av stuckaturfragment från Johan III slottskyrka har vävts till nya berättelser i omkomponerade reliefer.

I utställningsrummet finns en permanent relief av en ängel, vilken nu möter en annan sorts berättelse. Här står en valkota i centrum och de olika perspektiv som kotan bär på verkar tränga igenom tiden. När den hittades på Gräsö på 1840-talet trodde människorna som fann den att det var ett ben från en jätte. Placerad i en kyrka blev den en bekräftelse på att syndafloden ägt rum. Genom evolutionsforskningen är Gräsövalen numera en holotyp – det vill säga en "mall" för att artbestämma andra gråvalar.

De skulpturala installationerna, ackompanjeras av musikimprovisationer speciellt skapad för Ängeln & Valen av Björn Ekholm Erikssons och Ursus Trio, som spelar live under vernissagen.

Ängeln & Valen startar med vernissage 9 september och pågår till 8 oktober.

8 september 2023