Höstens program

Konst, musik och ljudbilder att drömma om - här är höstens program. Programmet är brett med godbitar för alla smakriktningar. En speciell nyhet är att landskapet är i fokus både med en ny utställning och via en målerikurs för vuxna. Även konserterna i den vackra Vasasalen fortsätter att skapa oförglömliga musikminnen, liksom barnens favorit - Familjelördag.

Åke-sida.jpg

Den experimentelle musikern, poeten konstnären och kompositören Sven-Åke Johansson tar sig från Berlin för att göra en exklusiv spelning på museet.

I vårt kalendarium kan du se programmet i sin helhet och boka biljetter. Här har vi samlat några av nyheterna.

Höstens utställningar

Landscaping – Fördjupa dig i tolkningar av naturen utifrån olika teman. Ett tjugotal konstnärer bidrar med skildringar av landskap och möten mellan människa och natur – från 1500-talet till idag.
Pågår 2 september till 26 november.

Ängeln och valen –  verk av Sara Ekholm Eriksson, Uppsala kommuns ateljéstipendiat 2022/2023.
Pågår 9 september till 8 oktober.

Anna-Lisa Thompson-stipendiater – visar verk av 2023 års stipendiater. Vilka de är utses i juni av stiftelsen Anna-Lisa Thomson Till Minne.
Pågår under december.

Ingvil Stille – en separatutställning med årets konstnärsprofil, utsedd av Uplands konstförening. Pågår under december.
Festival

Otherworldly-festivalen är en festival för digital konst och elektronisk musik. För programmet står UKK och Uppsala konstmuseum i tätt samarbete med konstnären och regissören Peder Bjurman samt musikern och kompositören Christian Hutchinson-Berg från Kite.
Pågår 19 till 21 oktober.

Konsertprogrammet

Pianisten Shida Shahabi skapar filmiska, drömlika och minimalistiska kompositioner. 2018 släppte hon sitt kritikerrosade debutalbum Homes och har sedan dess turnerat i Europa och skrivit filmmusik. Nu besöker hon Uppsala konstmuseum med material från ett helt nytt album - Living Circle. 31 augusti.

Sven-Åke Johansson, den experimentelle musikern, poeten konstnären och kompositören tar sig från Berlin för att göra en exklusiv spelning på museet. Han var en av de första frijazzslagverkarna i Europa och har spelat med både Peter Brötzmann och Sonic Youth. Vi lär få höra något utöver det vanliga.
16 september.

Pianisten Karin Johansson och konstnären Jenny Svenberg Bunnel bjuder in till både konsert och workshop. Jenny som dokumenterat olika jazzscener med pennor och penslar och leder workshopen för barn. Karin håller sedan en konsert, öppen för alla. 4 november.

Joakim Åhlund & Jockum Nordström - Meets Moussa Fadera. Jocke Åhlund (Teddybears STHLM, Les Big Byrd) och konstnären Jockum Nordströms spelar nu tillsammans med jazztrummisen Moussa Fadera. Ett spännande möte, där allt kan hända.
28 september

Träd, Gräs och Stenar, eller "Träden" som de också kallas, räknas som ett av de mest inflytelserika banden på den experimentella rockscenen i världen. Nu gör de ett stopp på museet med låtar från 1969 fram till idag. 23 november.

Kulturnatten

Under årets Kulturnatt visar vi återigen på en ny videoinstallation på museets fasad. Det är uppsalakonstnären Sara Ekholm Eriksson som står för installationen och som lovar något alldeles extra.

Alltid på museet

De populära guidade visningarna i utställningar och samlingar som avslutas med Afternoon Tea fortsätter. Även barnens favorit – Familjelördag, med minivisning och skapande verkstad. För dig som vill fördjupa dig i konst anordnas samtal och föredrag med inbjudna gäster. Art Night – vårt torsdagsevenemang med kvällsöppet, fri entré, öppna introvisningar, eget skapande, dj och barmeny fortsätter också. Och du som bara vill droppa in på museet kan alltid förena besöket med en fika eller en bit mat på Museum Bar & Café.

25 maj 2023