Höstens stora utställning Landscaping - mötet mellan människa och natur

I höst fokuserar vår stora utställning på landskapet som är i ständig förändring. För första gången rymmer museet verk från Upplandsmuseet, Biotopia, Gustavianum- Uppsala universitetsmuseum och Uppsala konstmuseum.

Dubbelbild_700x390.jpg

I utställningen Landscaping tolkar ett 20-tal konstnärer hur naturen och landskapet möter oss människor, allt sedan 1500-talet till nutid. Vi får följa hur människan över tid format och omformat sin omgivning. Alltid med en strävan att förvandla vildmarken till odlad och välordnad natur.

• Hur såg världslandskapet ut på 1500-talet?
  • Hur tolkar mästarna Bruno Liljefors, Ann Böttcher, Olof Thunman och Elias Martin landskapet?
  • Vilka föremål figurerar i landskapet över tid och vad säger de oss?
  • Hur ser det samtida landskapet ut?

Medverkande konstnärer

Ann Böttcher, Jonas Englund, Sara-Vide Ericson, Johanna Fjaestad, Goldin & Senneby, Ilkka Halso, Peter Johansson, Susanne Johansson, Johanna Karlsson, Bruno Liljefors, Stefan Lindqvist, Elias Martin, Pia Sirén, Olof Thunman, Johan Thurfjell, Carl Herman Wetterwik, Gusten Widerbäck, Tore Wahlström.

Masterclass med landskapsmåleri i fokus

I utställningen ingår ytterligare en nyhet - Masterclass. En målerikurs som leds av flera etablerade konstnärer som guidar deltagarna i konsttekniker och olika sätt att se och avbilda landskap. För den som vill fördjupa sig ytterligare i landskapet blir det samtal och föredrag med inbjudna gäster. Och för de yngre besökarna blir det skapande verkstad utifrån utställningens teman.

Landscaping pågår 2 september till 26 november.

1 augusti 2023