Konsert: Emahoy Night

Plats: Vasasalen

Den etiopiska pianisten Emahoys berörande pianostycken har gripit tag i människor världen över sedan de spelades in på 70-talet. Under denna hyllningskväll sätter vi hennes verk i händerna på dagens och framtidens musiker och kompositörer.

Emahoy-sida.jpg

Om konserten

Emahoy Tsegue Maryam Gebrou (1923–2023) var en etiopisk pianist och nunna. Född i Addis Abeba och skolad i klassiskt piano. Hon omfamnade tidigt jazz och uttrycket blev en unik blandning av parlour-musik, ragtime, gospel, etiopisk folkmusik och traditionella ortodoxa kyrkokörer. Hennes snirkliga pianostycken uppmärksammades på samlingen Éthiopiques som gavs ut 2006, där hon medverkade tillsammans med andra stora etiopiska kompositörer och bidrog till att fler fick upp ögonen för landets låtskatt.

Amerikanska musik-arkeologiska skivbolaget Mississippi Records har på senare år återutgivit Emahoys musik och lagom till denna hyllningsafton så kommer det ut ett album med tidigare ohörda inspelningar där Emahoy sjunger. Alla hennes tidigare album har varit instrumentala.

Vi har bjudit hit skivbolagsrepresentanten Cyrus Moussawi från Mississippi Records, som kort berättar om sina möten med Emahoy och visa en av de få filmade intervjuerna som gjorts med henne.

Det bjuds på tre unika korta set med:

Finlandssvenska kompositören och pianisten Iiris Viljanen har genom sitt ärliga och säregna uttryck nått framgångar med allt från sitt Grammisvinnande album ”Den lilla havsfrun” till en roll i teateruppsättningen ”Det vilda” på Orionteatern i Sthlm och denna afton kommer hon att göra ett kortare hyllningsset där hon fritt tolkar Emahoys kompositioner på klaviatur.

På klaviatur kommer även skivaktuella Shida Shahabi att göra ett hyllningsset. Hon besökte Uppsala konstmuseum för en konsert 2023 och kommer under 2024 att göra en konsert med PJ Harvey i Storbritannien.

Svensk-estländska kompositören och artisten Tuulikki Bartosik, uppmärksammad för hennes hypnotiska mimimalism och neoklassiska uttryck, gör sitt hyllningsset med dragspel.

Boka din biljett via Tickster

Pris: 200 kronor

Art Night

Mellan 17.00-21.00 är det Art Night i museet. Baren har öppet mellan 17.00 och 21.00, med DJ, barmeny och kylda drycker. Kom gärna tidigt och stanna en stund efter konserten.

Reception, telefon: 018-727 24 82.

Tisdag - onsdag: 11.00-17.00
Torsdag: 11.00-20.00
Fredag - söndag 11.00-17.00.