Konstföredrag: Ulleråkers energier blir nytt konstprojekt

Plats: Uppsala konstmuseum

7 mars

Tid: 19:00 – 20:00

Går det att uppleva en plats energier, laddningar och dolda berättelser? Ja! Det menar konstnären Lea Porsager som just nu är aktuell med en ny konstvandring i stadsdelen Ulleråker. Kom och hör henne berätta mer om ett konstprojekt i stadsutveckling.

Ulleråker-sida.pngI Porsagers konstnärskap kombineras spiritualism med naturvetenskap.

Om samtalet

Konstvandringen är framtagen efter ett gediget förarbete där Lea Porsager har besökt Ulleråker och tagit del av platsens historia. Hon har pratat med boende och kulturarvsexperter, analyserat kartor, hur vatten och elektricitet flödar, hur gatunäten ser ut, och vilka växter som finns. Utifrån materialet har ett antal GPS-punkter valts ut. På varje stopp kan användaren uppleva platsens energier, laddning och berättelse, med hjälp av bland annat AR (förstärkt verklighet).

Bakgrunden är Ullleråkers kommande expansion. Lea Porsager har funderat över vilka perspektiv vi utgår ifrån och vad som styr när vi planerar infrastruktur. Ambitionen är att undersöka om offentlig konst kan fungera som ett komplement till övrig planeringsprocess och kartor.

I ett samtal mellan Lea Porsager och Ann Magnusson presenteras konstprojektet. Samtalet hålls på svenska och danska/engelska och arrangeras i samarbete med Offentlig konst, Uppsala kommun samt Uplands konstförening.

Fri entré!

Medverkande

Lea Porsager bor och verkar i Köpenhamn. Hon har medverkat i ett stort antal internationella grupp- och separatutställningar samt genomfört flera uppdrag inom offentlig konst, bland annat jordkonstverket Gravitational Ripples på Djurgården i Stockholm med minnesvården över flodvågskatastrofen 2004.

Ann Magnusson har 20 års erfarenhet av uppdrag från privata och offentliga beställare med konst i olika typer av utvecklings- och stadsbyggnadsprojekt, bland annat som curator för Statens konstråd i Västlänken, Uppsala kommun i Ulleråker och Vasakronans större konstsatsningar. Hon skriver och undervisar om konst i samhällsmiljön mot en bakgrund inom konst, arkitektur och sociologi.

Boka

Boka din biljett på Tickster

Fri entré!

Art night

Mellan 17.00-21.00 är det Art Night i museet. Baren har öppet till 21.00, med DJ, barmeny och kylda drycker. Museet har öppet till 20:00 med fri entré, öppna introvisningar och skapande verksamhet. Kom gärna tidigt eller stanna en stund efter föredraget.

Kontakta museets reception. Telefon: 018-727 24 82

Receptionen är bemannad under museets öppettider:

Tisdag - onsdag: 11.00-17.00
Torsdag: 11.00-20.00
Fredag - söndag 11.00-17.00.