Panelsamtal: Anna Odells Rekonstruktion – Psyket

Plats: Uppsala konstmuseum

Anna Odells senaste verk Rekonstruktion – Psyket visas just nu på Uppsala konstmuseum. I detta panelsamtal djupdyker deltagarna i verket och diskuterar det utifrån etiska, estetiska och filosofiska aspekter samt i relation till aktuell forskning vid Centrum för medicinsk humaniora.

Fri entré!

Under hösten har Anna Odell haft ett artist-in-residence på Centrum för medicinsk humaniora (CHM) vid Uppsala universitet. I forskarmiljön har verket Psyket tagit form och just nu visas filmen på Uppsala konstmuseum. Videoinstallationen, är ett besök i den slutna psykiatrins värld, med det gamla mentalsjukhuset i Ulleråker som fond. Psyket är en filmisk dokumentation av intervjuer, samtal, improvisationer och undersökande iscensättningar med vårdpersonal från psykiatrin som utgår från ett autentiskt case.

Samtalet hålls på svenska och arrangeras i samarbetet med Centrum för medicinsk humaniora, Uppsala universitet.

Medverkande

Anna Odell är konstnär och filmare med verk som Okänd, kvinna 2009-34970 och Återträffen bakom sig. I sitt arbete har hon intresserat sig för normer kring psykisk ohälsa, hur tvångsvård och sluten psykiatri är uppbyggd. I arbetena upplöses gränsen mellan det iscensatta och självupplevda, det fiktiva och självbiografiska.

Ulrika Dahl är professor på Centrum för genusvetenskap sedan 2018. I sin nuvarande forskning undersöker hon familjereproduktion och queerhet i relation till etnicitet och hudfärg utifrån ett intersektionellt perspektiv. Hon forskar även kring samtida konservativa och anti-genus-rörelser.

Sinziana Ravini är konst- och litteraturkritiker och curator. Hon är verksam i Paris, där hon är praktiserande psykoanalytiker. Ravini är redaktionsmedlem i konsttidskriften Paletten samt har en doktorsexamen i litteraturvetenskap från Heidelbergs Universitet. I boken Les Psychonautes behandlar hon relationen mellan konst och det omedvetna, bland annat utifrån Anna Odells konst.

Moderator: Erika Sigvardsdotter, koordinator Centrum för medicinsk humaniora, Uppsala universitet.

Boka din kostnadsfria biljett på Tickster.

Fri entré!

Art Night

Mellan 17.00-21.00 är det Art Night i museet. Baren har öppet till 21.00, barmeny och kylda drycker. Museet har öppet till 20:00 med fri entré, öppna introvisningar och skapande verksamhet. Kom gärna tidigt och stanna en stund efter samtalet.

Kontakta museets reception. Telefon: 018-727 24 82

Receptionen är bemannad under museets öppettider:
Tisdag - onsdag: 11.00-17.00
Torsdag: 11.00-20.00
Fredag - söndag 11.00-17.00.