Poesiläsning och samtal: Boris Chersonskij läser stötvågen: dikter i urval

Plats: Uppsala konstmuseum

***For English scroll down***

Den ukrainska poeten Boris Chersonskij gästar museet. Hör honom läsa ur diktsamling Stötvågen, där det judiska arvet och Ukrainas självständighetskamp är återkommande teman.

Fri entré! Förbokad biljett behövs.

I samarbete med Uppsala internationella litteraturfestival, Ukrainska institutet, Judisk salong och Korpens förlag.

Den ukrainska poeten Boris Chersonskij började skriva poesi på 80-talet. Då, i sovjetiska undergroundkretsar. Vid 64 års ålder, efter annekteringen av Krim, övergick han till att skriva på ukrainska. Teman som det judiska arvet och Ukrainas kamp för frihet och självständighet återfinns i hans poesi. Efter läsningen samtalar Boris Chersonskijs med Anna Grinzweig Jacobsson, som ägnat sitt författarskap åt sina polsk-ukrainsk-judiska rötter.

Programmet sker i den ukrainska konstnären Zhanna Kadyrovas utställning Border Memory på museet.

Språk: På engelska och ryska

Medverkande

Boris Chersonskij föddes 1950 i staden Tjernivtsi i västra Ukraina, men har levt större delen av sitt liv i Odessa, där han varit yrkesverksam som psykiatriker. Sedan 80-talet har han varit verksam som poet. Under den postsovjetiska eran blev Chersonskij en av de mest betydelsefulla ryskspråkiga ukrainska diktarna. Efter Rysslands invasion av östra Ukraina och annektering av Krim 2014 i en ålder av 64 år började Boris Chersonskij skriva på ukrainska. Under hans karriär har han tilldelats ett stort antal priser och utmärkelser och hans poesi har givits ut i bland annat i USA, Tyskland, Frankrike, Belgien, Nederländerna och Österrike.

Anna Grinzweig Jacobsson är författare, fysiker och ordförande i Judiska Salongen i Göteborg. Hon föddes i Wrocław, Polen, och debuterade som författare med "Flykten till Marstrand" om hur de polsk-judiska flyktingarna kom till Sverige 1969. Hennes andra bok, "Bröllopspogromen - En ukrainsk-judisk familjeberättelse" handlar om hennes egen släkthistoria under sovjetiskt 1900-tal, en berättelse om förföljelse och flykt undan inbördeskrigets pogromer, Stalins terror och Hitlers ockupation.

Se hela programmet för Uppsala internationella litteraturfestival

Boka din kostnadsfria biljett via Tickster

Fri entré!

***English***

Ukrainian Poetry, Art and Jewish Heritage 14.00-15.00
Language: Russian and English

For the first time Ukrainian poet Boris Cheronsky’s poems are being presented in Swedish, translated by Dmtri Plax. Cheronsky is one of the most important contemporary poets writing in Russian who after the invasion of Ukraine switched to writing in Ukrainian. As part of Uppsala International Litterature Festival, we will hear a reading of his work Shockwave and a conversation with Anna Grinzweig Jacobsson, a writer who has depicted Polish Jewish experience in several works. The conversation will take place in the context of the exhibition Border Memory, signed the Ukraine sculptor Zhanna Kadyrova. Vadim Belenky will be interpreting.

Free entrance! Limited number of seats! Use the link above to reserve a seat.

Mat och dryck

Museum Bar & Café håller öppet och serverar mat, dryck och snacks.

Museets reception. Telefon: 018-727 24 82

Receptionen är bemannad under museets öppettider:
Tisdag - onsdag: 11.00-17.00
Torsdag: 11.00-20.00