Vernissage: Zhanna Kadyrova, Border Memory

Plats: Uppsala konstmuseum, våning 4

17 februari

Tid: 14:00

Kom och fira att utställningen Border Memory öppnar. Den ukrainska konstnären Zhanna Kadyrova, genomför sin första separatutställning i Sverige. Kadyrova har fått många priser och utmärkelser och har en omfattande internationell karriär bakom sig. Genom storskaliga installationer, video och skulptur skildrar hon det ukrainska folkets verklighet sedan Rysslands fullskaliga invasion 2022.

Kadyrova-700x390_webb.jpg

11.00 Utställningen öppnar.
14.00 Invigning: Daniel Werkmäster, museichef, hälsar välkommen, Rebecka Wigh Abrahamsson, curator för utställningen och Zhanna Kadyrova, konstnär, presenterar utställningen. Natalia Bielkina, ambassadråd vid Ukrainas ambassad i Sverige, invigningstalar.

14.20-14.40 Konsert: Insomnia Taxxi, den elektroniska ljudkonstnären Iryna Novikova framför det nykomponerade verket "Metallic Scream" i utställningen.

Om Border Memory

Zhanna Kadyrova låter urbana material som asfalt, betong och kakel bli vittne till historiens många lager av omtagningar, visioner och krossade drömmar. Konstnären arbetar i en post-minimalistisk tradition. De rumsliga installationerna refererar både till utopiska rörelser och hur abstraktionen inom konsten är sammanlänkad med det moderna projektet.

Om konstnären

Zhanna Kadyrova är född 1981 i Kievregionen i Ukraina, där hon idag bor och arbetar. Sedan Rysslands fullskaliga invasion har hennes konst helt fokuserat på kriget. Förstörelsen, flykten, sårbarheten, men också glappet mellan att vara i krigshärden och följa händelserna på tryggt avstånd. Upprinnelsen till kriget skedde 2014, med annekteringen av Krim och ockupationen av Donbas, men det är också ett upprepat historiskt mönster av rysk imperialism.

I närmandet av detta pågående trauma låter Kadyrova infrastruktur – ramverket för vårt samhälle av vägar, hus och barriärer – berätta om krigets fasor och sårighet. En sönderskjuten plåt eller granatens sår i asfalten vittnar om det humanitära lidandet och försöken att utplåna en nation.

Just nu befinner sig kriget i en tärande fas där den nötande skyttegravslinjen flyttar sig några meter österut eller västerut. I utställningen Border Memory frågar sig Kadyrova vad försvaret av nationalstaten betyder på ett djupare plan. Har en gräns ett minne?  Och hur kan vi förstå de gränslinjer som upplösts och flyttats genom århundradena?

Läs om utställningen Border Memory och konstnären

Insomnia Taxxi är artistnamnet till ukrainska Iryna Novikova, elektroniska ljudkonstnär. Iryna Novikova kom till Göteborg via SWAN-residencys och Artists at Risk i samband med krigets utbrott i Ukraina och har under sin Sverigevistelse gjort flera hyllade konserter från konsthallar, konserthus till teatrar.

Mat och dryck

Museum Bar & Café är öppet till 16:30 och serverar mat, dryck och snacks.

Reception, telefon: 018-727 24 82
tisdag - onsdag: 11.00-17.00